Temaer som kan tages op i undervisningen i forbindelse med byvandringen.
Turen giver først og fremmest eleverne en historisk oplevelse, hvor besøg på nogle af de steder de unge
sabotører færdedes, giver en håndgribelig og levende fremstilling af besættelsestiden og den tidlige
modstandskamp.
Byvandringen kan indgå i et fagligt forløb i dansk eller historier eller i begge fag med forskellige temaer
afhængig af klassetrin.
Churchill Klubbens historie er interessant at dykke ned i, fordi den finder sted på et relativt tidligt
tidspunkt af besættelsen, så det er oplagt at sætte den i perspektiv til samarbejdspolitikken og bruddet
den 29. august 1943 i et forløb med fokus på besættelsestidens faser og de politiske dilemmaer.
Mange af beretningerne om Churchill Klubben befinder sig i grænsefeltet mellem fakta og fiktion. De forskellige
og langt fra altid korrekte beskrivelser af Churchill Klubbens bedrifter er oplagt til fordybelse i
kildekritiske undersøgelser og diskussioner. Man kan desuden undersøge og diskutere brugen af historien om
Churchill Klubben og besættelsestiden mere generelt.
I faget dansk kan ’På tur med Churchill Klubben’ bruges som introduktion til, eller perspektivering af tekster,
billeder og film fra - eller om besættelsestiden.
På turen kan eleverne gennem identifikation og indlevelse forstå og tolke stemninger fra besættelsestiden. De
kan ligeledes sætte besættelsestidens dilemmaer i relation til aktuelle problemstillinger og indgå i en
diskussion om børn og unges liv og handlemuligheder.
Som efterbearbejdning kan eleverne afhængig af klassetrin udarbejde/fremlægge dramatiske, dokumentariske eller
interaktive produkter, ligesom arbejdet med fortællingens forskellige materialetyper og informationssøgning kan
skærpe deres kritiske sans.
PDF kopi af ovenstående